جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تخفیف ویژه 50 درصدی (کلیک کنید)
02191691313

رزرو تلفنی

دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن

دید ضعیف در شب

فهرست مطالب

شب کوری چیست؟

شب کوری یک مشکل کاهش بینایی است که در شب یا در شرایط نوری ضعیف رخ می دهد. شب کوری به عنوان nyctalopia در ادبیات پزشکی شناخته شده است.در آنجا به برسی دقیق دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث شب کوری می شود؟

شب کوری می تواند ناشی از مشکل در توانایی سلول های شبکیه برای دیدن در نور کم باشد یا در نتیجه کمبود ویتامین یا نقص چشم دیگری رخ دهد. مشکلات در سلول های میله‌ای شکل در لایه شبکیه چشم که دید سیاه و سفید را امکان پذیر می کند. 

دلایل دید ضعیف در شب

هزینه عمل لازک

دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن

  • سن

با افزایش سن، مردمک ها ممکن است توانایی خود را برای تغییر شکل از دست بدهند. گشاد نشدن کافی مردمک ها در تاریکی یا در نور کم باعث کاهش میزان نور ورودی به چشم می شود. که این باعث شب کوری می شود. علاوه بر این، شفافیت لایه قرنیه که سطح چشم را می پوشاند با افزایش سن کاهش می یابد. این بر حساسیت کنتراست چشم در تاریکی تأثیر منفی می گذارد.

  • پیرچشمی

پیرچشمی یک نقص چشمی است که با افزایش سن ایجاد می شود. در این نقص، توانایی چشم برای تمرکز و تنظیم با تغییرات نور کاهش می یابد.

  • نزدیک بینی

همچنین ممکن است دید در شب در نزدیک بینی با دوربینی مختل شود.

  • فشار خون چشم 

فشار چشم یا گلوکوم، افزایش فشار داخل چشم است. درواقع  گلوکوم دید محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد، و به صورت مشکل بینایی به ویژه در تاریکی و هنگام رانندگی آشکار می شود.

آب مروارید وضعیتی است که در آن بینایی به دلیل کاهش شفافیت عدسی چشم در داخل چشم تار می شود. آب مروارید باعث ایجاد مشکل در رانندگی به خصوص هنگام رانندگی در شب می شود، زیرا چراغ های جلوی وسایل نقلیه روبرو باعث ناراحتی چشم می شود.

  • رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی، بیماری ناشی از آسیب دیابت به لایه شبکیه در پشت چشم، می تواند باعث کاهش شدید بینایی شود. رتینوپاتی دیابتی که یکی از علل اصلی کوری شبکیه در بزرگسالان 20 تا 64 ساله است، در صورت عدم درمان می تواند به کوری دائمی و کامل منجر شود.

  • رتینیت پیگمانتوزا

یک بیماری ژنتیکی نادر که در آن رنگدانه تیره در شبکیه چشم جمع می شود. این روش واکنش چشم ها به نور کم را تغییر می دهد. در این بیماری، سلول‌های گیرنده نور شبکیه، یعنی میله‌هایی که دید سیاه و سفید و سلول‌های مخروطی که دید رنگی را فراهم می‌کنند، شروع به زوال می‌کنند. بنابراین هیچ درمانی وجود ندارد و در نهایت به نابینایی دائمی می رسد.

  • کمبود ویتامین A یا روی

کمبود ویتامین A و روی می تواند باعث شب کوری شود. اگرچه نادر است، اما دریافت نکردن ویتامین A کافی در رژیم غذایی می تواند دید در شب را تحت تاثیر قرار دهد. از آنجایی که روی به جذب ویتامین A در بدن کمک می کند، کمبود آن می تواند باعث شب کوری نیز شود. شب کوری ناشی از کمبود ویتامین A یا روی باعث ایجاد علائمی می شود که قابل پیشگیری یا درمان است.

  • قوز قرنیه

نازک شدن و باریک شدن قرنیه، خارجی ترین لایه چشم، قوز قرنیه نامیده می شود. قوز قرنیه در طول زمان پیشرفت می کند و باعث بدتر شدن دید در شب می شود.

  • قرار گرفتن در معرض خورشید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت مناسب از چشم می تواند به طور موقت دید در شب را مختل کند.

شب کوری که معمولاً در اثر نور خورشید ایجاد می شود، در عرض دو روز برطرف می شود و می توان با استفاده از عینک آفتابی محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش از این وضعیت جلوگیری کرد.

راه های درمان شب کوری

علائم شب کوری ؟

اگر علائم شب کوری ناشی از بیماری ارثی رتینیت پیگمنتوزا باشد، علائم و مدت بیماری ممکن است از بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد، زیرا ارثی است.

اگرچه این نوع شب کوری از کودکی شروع می شود، اما اولین علائم معمولا در سنین بالاتر دیده می شود.

دلیل اصلی این وضعیت این است که بیماری از بیرون شبکیه به مرکز پیشرفت می کند و در نتیجه سلول های شبکیه تحت تاثیر قرار می گیرند، مرکز بینایی به انحطاط ناشی از بیماری ختم می شود.

اگرچه شب کوری می تواند هر دو چشم را درگیر کند، اما پیش بینی میزان پیشرفت بیماری و میزان کاهش بینایی از همان ابتدا دشوار است. اگرچه این بیماری باعث نابینایی دائمی نمی شود، اما در محیط های کم نور، دید مرکزی و کاهش تدریجی بینایی وجود دارد.

 یکی از دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن  مصرف غذاهای غنی از ویتامین A است که می توان آنها را به شرح زیر فهرست کرد:

  • هویج
  • خربزه
  • كدو حلوايي
  • انبه
  • اسفناج و سایر سبزیجات با برگ سبز تیره
  • محصولات گوشت قرمز جگر مانند
  • شیر
  • تخم مرغ

شب کوری چگونه تشخیص داده می شود؟

دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان راه با معاینه عمومی چشم می توان به طور دقیق تشخیص داد، متخصص چشم با انجام معاینه فوندوس، بیماری را تشخیص می دهد.

 سه نشانه برجسته شب کوری و دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن ها

  •  افزایش رنگدانه در شبکیه
  •  نازک شدن عروق 
  •  دید رنگ پریده در عصب بینایی.

در مواردی که این یافته ها دیده نمی شود، از روش های تشخیصی دیگر استفاده می شود. علاوه بر این، بیماری را می توان به راحتی با تجزیه و تحلیل ژنتیکی تشخیص داد.

بهترین فوق تخصص چشم در تهران

تست شب کوری چگونه انجام می شود؟

یک آزمایش میدانی ساده و قابل تکرار برای اندازه‌گیری زمان انطباق تاریکی چشم ایجاد شده است. با آزمایش شب کوری، سلول های رنگدانه در شبکیه چشم بیمار بررسی می شود. علاوه بر این، دید بیمار در نور کم در طول آزمایش ارزیابی می شود.

درمان شب کوری چیست؟

دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن با علت های زمینه ای.

دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان ناشی از آب مروارید

برای درمان شب کوری ناشی از آب مروارید عدسی آسیب دیده باید تعویض شود. برای این منظور می توان یک جراحی ساده چشم را برنامه ریزی کرد. لنز کدر شده توسط جراحی با یک لنز مصنوعی و شفاف جدید جایگزین می شود. بنابراین، مشکلاتی مانند شب کوری و تاری دید اصلاح می شود.

دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن در اثر کمبود ویتامین A

برای رفع شب کوری ناشی از کمبود ویتامین A باید مکمل های ویتامین مصرف کرد. افرادی که رژیم غذایی متعادل و منظمی دارند کمتر دچار کمبود ویتامین A می شوند.

با این حال، خطر کمبود ویتامین در افرادی که به درستی غذا نمی خورند یا در صورت وجود بیماری هایی که باعث ایجاد مشکل در جذب می شوند، افزایش می یابد.

دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان ناشی از شرایط ژنتیکی

شب کوری ژنتیکی مانند رتینیت پیگمانتوزا قابل برگشت نیست. در رتینیت پیگمنتوزا، رنگدانه شروع به تجمع در شبکیه می کند. این تجمع را نمی توان با روش هایی مانند جراحی شب کوری یا دارو معکوس کرد. بنابراین درمان شب کوری ناشی از رتینیت پیگمنتوزا در حال حاضر امکان پذیر نیست.

افراد مبتلا به این نوع بیماری باید از موقعیت هایی که می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد مانند رانندگی در شب اجتناب کنند.

علت شب کوری

پیشگیری از شب کوری

شب کوری وضعیتی است که می توان با رعایت برخی اقدامات احتیاطی از آن پیشگیری کرد و عوامل خطری که ممکن است باعث این مشکل شود را کنترل کرد.

 اولین روشی که در پیشگیری از شب کوری به ذهن می رسد، مصرف منظم ویتامین A مورد نیاز بدن است.

سایر اقداماتی که می توان علاوه بر ویتامین انجام داد به شرح زیر است

استفاده از عینک آفتابی:

اشعه خورشید می تواند به چشم ها آسیب برساند و مشکلاتی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و گلوکوم ایجاد کند. برای جلوگیری از این امر، استفاده از عینک آفتابی به خصوص در هوای آفتابی توصیه می شود. ترجیحاً عینک آفتابی؛ باید از همه زوایای چشم محافظت کند، حداقل 99٪ اشعه های UVA و UVB را مسدود کند و 75-90٪ نور آبی مرئی را فیلتر کند.

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان:

مصرف مقدار زیادی ویتامین آنتی اکسیدان و خوردن میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان به محافظت از سلامت چشم کمک می کند.

ورزش منظم:

فعالیت منظم با تنظیم قند خون و کاهش ارزش فشار چشم به سلامت چشم کمک می کند.

انجام معاینات منظم چشم:

برای نظارت دقیق بر سلامت چشم، لازم است هر 1-2 سال یک بار معاینه چشم انجام شود. به لطف این کنترل ها، یک مشکل سلامتی احتمالی در چشم ها را می توان در مراحل اولیه تشخیص داد و بلافاصله درمان کرد.

مراقبت از سلامت چشم ها

برای جلوگیری از ابتلا به شب کوری ناشی از بیماری های چشمی چه باید کرد؟

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به شب کوری شناخت دلایل دید ضعیف در شب و راه های درمان آن است. مانند بیماری های چشمی، داشتن سبک زندگی سالم برای  پیشگیری از این گونه شب کوری بسیار مهم است. بهترین اقداماتی که می توانید انجام دهید اجتناب از سیگار کشیدن، کاهش مصرف الکل و خوردن غذاهای سالم است.  مصرف آنتی اکسیدان ها، اسید آلفا لیپوئیک، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین های A و C و روی برای سلامت چشم مهم هستند.

برای محافظت از سلامت چشم، غذاها و نوشیدنی های غنی از این مواد مغذی باید به طور منظم مصرف شوند. علاوه بر رژیم غذایی روزانه می توانید از مکمل های غذایی نیز استفاده کنید. با این حال، همیشه باید قبل از شروع مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

اگر در شب در تشخیص اشیاء مشکل دارید یا در تاریکی هاله های اطراف نور را می بینید، حتما باید با چشم پزشک خود صحبت کنید. زیرا این علائم می توانند نشانه های اولیه یک بیماری جدی چشمی باشند. در چنین مواردی، تشخیص زودهنگام برای جلوگیری از مشکلات جدی حیاتی است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت 50% تخفیف بی قید و شرط فرم زیر را تکمیل نمایید.
تمامی عمل‌ها با قیمت 1402 انجام می‌گردد.