تخفیف ویژه 50 درصدی (کلیک کنید)
02191691313

رزرو تلفنی

صفر تا صد عمل پی آر کی

صفر تا صد عمل پی آر کی

فهرست مطالب

 عمل پی آر کی (PRK) چیست؟

در این عمل جراحی نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم چشم درمان می‌شود. عمل پی آر کی (PRK) اولین عمل جراحی چشم قبل از عمل لیزیک است. اما این عمل هنوز هم بین مردم متداول است. با اینکه دوره نقاهت این عمل بیش‌تر از عمل لیزیک است؛ اما مزایای بیشتری نسبت به عمل لیزیک دارد.

 هزینه عمل پی آر کی (PRK)در سال 1402 

"</p

هزینه عمل لازک

مزایای عمل پی آر کی( PRK)

  •   در عمل پی آر کی عمق نفوذ لیزر در قرنیه چشم کمتر از لیزیک است.
  •   این عمل برای بیمارانی که قرنیه چشم نازکی دارند مناسب است.
  •   در عمل پی آر کی (PRK) احتمال بروز عوارض در اثر برداشتن فلپ (لایه) قرنیه وجود ندارد.
  •   احتمال ضخیم‌شدن قرنیه چشم کاهش پیدا می‌کند.

 

معایب عمل پی آر کی(PRK)

  •  مدت‌زمان بهبود بیمار در عمل پی آر کی (PRK) بیشتر از لیزیک است.
  •  احتمال بروز عفونت، التهاب و زخم بعد از جراحی بیشتر است.
  • بعد از عمل جراحی پی آر کی (PRK) در مقایسه با عمل لیزیک در بهبود اولیه ناراحتی چشم بیشتر است.

مراقبت های قبل از عمل از عمل پی آر کی( PRK)

  • ملاقات با پزشک: قبل از عمل PRK، باید با یک پزشک چشم‌پزشک متخصص ملاقات کنید. او می‌تواند به شما در مورد جزئیات عمل، نحوه آماده‌سازی قبلی و سؤالاتی که شما ممکن است داشته باشید پاسخ دهد.
  • آزمون چشم: پزشک شما ممکن است شما را به طور منظم مورد آزمون‌های چشمی قرار دهد تا مطمئن شود که چشم‌های شما برای انجام PRK مناسب هستند. این آزمون‌ها می‌توانند شامل قیاس بینابینی، اندازه‌گیری ضخامت قرنیه و بررسی ساختار عمومی چشم باشد.
  • قطع مصرف لنز: در صورت استفاده از لنز تماسی، به شما توصیه می‌شود قبل از عمل PRK، مدت‌زمان مشخصی را قبل از جراحی از استفاده از لنز تماسی خودداری کنید. این زمان توسط پزشک شما تعیین خواهد شد.
  • داروها و مکمل‌ها: در ملاقات با پزشک، به او در مورد هرگونه داروی تجویزی یا مکملی که ممکن است مصرف کنید، اطلاع دهید. برخی از داروها و مکمل‌ها ممکن است تأثیرات جانبی داشته باشند که می‌تواند روی جراحی PRK تأثیر بگذارد.
  • قراردادن نظارت: برای مدت زمانی پس از عمل PRK، شما نیاز به کمک دیگران برای انجام فعالیت‌های روزمره ممکن است داشته باشید. قبل از جراحی، بهتر است با یک عضو خانواده یا دوست نزدیک برنامه‌ریزی کنید تا در طول روزهای اولین مراحل به شما کمک کنند.
  • عدم استفاده از آرایش: قبل از عمل PRK، بهتر است از استفاده از آرایش چشم خودداری کنید. مواد آرایشی ممکن است با جراحی و بازگرداندن بهبودی چشم تداخل داشته باشند.مراقبت های قبل از عمل از عمل پی آر کی( PRK)

 

مراحل انجام جراحی

جراحی پی آر کی (PRK) عملی سرپایی است که مدت‌زمان آن تقریباً 15 دقیقه می‌باشد. در طول این عمل بیمار کاملاً هوشیار است؛ اما داروهای آرام‌بخش به‌صورت خوراکی به بیمار داده می‌شود تا بیمار در طول عمل کاملاً راحت باشد.
داخل چشم بیمار قطره بی‌حسی ریخته می‌شود و با وسیله‌ای که اسکولوم نام دارد پلک بیمار باز نگه داشته می‌شود. جراح در طول عمل لیزر اگزایمر را که به طور دقیق تنظیم شده است را روی چشم بیمار هدایت می‌کند .
از بیمار خواسته می‌شود مدت کوتاهی به نور هدف نگاه کند و خود جراح چشم‌ها را حین ارسال پالس‌های نور به قرنیه با میکروسکوپ تحت‌نظر می‌گیرد.
جراح مقدار بسیار کمی از بافت‌ها را با لیزر بر می‌دارد سپس قرنیه را تغییر شکل می‌دهد. معمولاً بیماران حین عمل احساس ناراحتی نمی‌کنند و فقط فشار کمی را روی سطح قرنیه احساس می‌کند.
عمل پی آر کی (PRK) جداگانه روی هر چشم انجام می‌شود که هر کدام بیش از 5 دقیقه طول نمی‌کشد. معمولاً این عمل به‌صورت متوالی انجام می‌شود؛ اما برخی بیماران می‌خواهند که چشم دیگر خود را یک الی دو هفته بعد انجام دهند. جراح، قرنیه درمان شده را با لنزی خاص پانسمان می‌کند.

 مراقبت های بعد از عمل جراحی

 در روز عمل همراه با خود داشته باشید تا بعد از عمل شمارا همراهی کند؛ زیرا به دلیل بی‌حسی هنگام عمل شما دید واضحی نخواهید داشت. شما باید با کمک همراه در خانه راه بروید. از انجام کارهایی مانند فیلم دیدن و کتاب‌خواندن خودداری کنید و از چشم‌ها زیاد کار نکشید بهتر است بعد از عمل کمی چرت بزنید تا چشم‌های شما استراحت کند.

 هم چنین دکتر به شما داروهایی می‌دهد که سطح قرنیه را ترمیم کند. اگر درد داشتید می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. معمولاً درد خفیفی به‌خاطر انجام عمل دارید که با مصرف قرص مسکن می توتنید آن را کنترل کنید؛ اما اگر پس از یک یا دو روز بعد از عمل درد شدیدتر شد باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا می‌تواند علائم بروز خطر جدی روی قرنیه باشد.

 شما می‌توانید بعد از عمل دوش بگیرید؛ اما دقت داشته باشید که چشم‌ها نباید با شامپو یا صابون شسته شوند و از انجام آرایش روی صورت به‌خصوص چشم‌ها جدا خودداری کنید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی

 

از روز دوم تا چهارم بعد از عمل جراحی

روز دوم تا چهارم بعد از عمل جراحی شما احتمالاً مقداری درد و ناراحتی روی چشم‌ها خواهید داشت؛ اما نگران نباشید این وضعیت کاملاً طبیعی می‌باشد و باید با مصرف قرص مسکن بهبود پیدا کند در طول این مدت باید از باند چشمی استفاده کنید تا از قرنیه شما محافظت کند. در طول این مدت شما به‌احتمال زیاد دچار عوارض جانبی بعد از عمل خواهید شد علائمی از قبیل:

  • آبریزش و اشک از چشم‌ها
  • حساسیت به‌خاطر وجود نور
  • خارش چشم
  •  خشکی چشم و احساس سوزش
  • احساس وجود جسم خارجی در چشم و تماس مکرر آن با چشم

روز دوم و سوم شما بیشترین درد را خواهید داشت که با مصرف داروهای مسکن و استراحت‌کردن می‌توانید آن را کنترل کنید؛ اما اگر تا یک هفته درد شما کم‌تر نشد و یا بیشتر شد می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص مشکلتان را درمان بگذارید. تا مدتی بعد از عمل از انجام ورزش خودداری کنید؛ زیرا به دلیل عرق‌کردن چشم‌های شما می‌سوزد. حتی از انجام ورزش‌های سبک خودداری کنید؛ زیرا ممکن است بر روی روند بهبود چشم شما اثر بگذارد.

روز پنجم پس از عمل

 به‌احتمال زیاد پزشک روز پنجم لنز شما را بر می‌دارد دقت داشته باشید که از خودتان از برداشتن لنز خودداری کنید. قرنیه از لبه‌ها به سمت مرکز شروع به بهبود می‌کند و امکان دارد یک لایه‌نازک مخاطی در اطراف مردمک چشم به وجود بیاید. بعد از برداشتن لنز سطح بینایی شما روبه‌بهبود می‌رود البته این قضیه به سطح خطای انکساری چشم شما قبل از عمل بستگی دارد. دامنه بهبود چشم شما ممکن است بین دامنه 30/20 و 50/20 قرار دارد که بعد از چند مدت بعد از عمل روبه‌بهبود می‌رود.

هفته ی اول تا چهارم بعد از عمل و نباید ها

 در این مدت چشم شما طوری بهبود پیدا می‌کند که بتوانید به محل کار خود باز گردید و رانندگی کنید. اگر در این مدت 7 تا 10 روز بهبود پیدا نکردید و دچار مشکلاتی شدید به پزشک مراجعه کنید ممکن است مسئله جدی باشد.

 البته بعضی از مسائل مثل دیدن هاله نور، دیدن نور خیره‌کننده، اختلال دید در شب امری طبیعی است و به‌مرورزمان حل خواهد شد؛ اما اگر این مشکلات بهتر نشد یا شمارا ناراحت می‌کرد شما باید پزشک خود را در جریان قرار دهید.

 در طول این مدت شما نباید از لوسیون شامپو و محصولاتی که ممکن است وارد چشم شود استفاده کنید. اگر می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید یا کوتاه کنید بهتر است یک یا دو هفته بعد از عمل پی آر کی (PRK) این کار را انجام دهید. باید از انجام ورزش‌های سنگین و فعالیت جسمانی شدید خودداری کنید؛ زیرا ممکن است سبب آسیب‌دیدگی چشم شما شود.

 در دو هفته پس از عمل جراحی شما باید از انجام هر فعالیتی به جز دوش‌گرفتن خودداری کنید شنا، سونا خشک، سونای بخار و هر فعالیتی که باعث رفتن آب یا مواد شیمیایی در چشم شما می‌شود خودداری کنید. حتی ممکن است پزشک از شما بخواهد از انجام کارهای منزل از قبیل گردگیری و… می‌شود خودداری کنید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی

 

ماه اول و دوم پس از عمل جراحی

در این مدت چشم شما روبه‌بهبود می‌رود و در طول این مدت دکتر قطره چشمی برای شما تجویز می‌کند شما باید از آن استفاده کنید تا از کدرشدن قرنیه چشم شما جلوگیری کند؛ زیرا تیرگی قرنیه یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی عمل پی آر کی (PRK) می‌باشد همچنین در این دوران ممکن است همچنان دچار خشکی چشم باشید؛ اما شایع‌ترین عوارض جانبی عمل پی آر کی (PRK) حساسیت به نور و تاری دید است.

 

یکسال پس ار عمل جراحی

در روزهای آفتابی شما باید از عینک آفتابی استفاده کنید زیرا از چشم شما در برابر اشعه ی فرابنفش خورشید محافظت میکند . شما می توانید در خصوص تهیه ی عینک آفتابی مخصوص با پزشک خود مشورت کنید. در این مدت هنگام فعالیت های جسمانی مخصوصا زمانی که شما باید طولانی مدت به صفحه ی کامپیوتر خیره شودید پیشنهاد میشود که حتما از عینک مخصوص استفاده کنید.

هر بار که به پزشک مراجعه می کنید نکاتی را به شما می گوید آن هارا حتما انجام دهید. در این مدت که به پزشک مراجعه می کنید پزشک چشم شمارا معاینه می کند تا اگر مشکلی از قبیل عوارض جانبی پس از عمل بود کمک می کند تا مشکل شما حل شود.

 

بهترین کاندیدای عمل پی آر کی (PRK) چه کسانی هستند؟

 بیمارانی که به دوربینی، نزدیک‌بینی و آستیگماتیسم چشم مبتلا هستند بهترین گزینه برای عمل پی آر کی هستند

 افرادی با قرنیه نازک و بیماران مبتلا به عوارض عمل لیزیک

 افرادی با آسیب‌پذیری بیشتر

 درمان مجدد برای بیماران عمل قرنیه

 افراد فعال در ورزش‌های رسمی

 افرادی با چشم‌های ریز و فرورفته به دلیل در خطر بودن با بروز عوارض فلپ (لایه) قرنیه

اطلاعات تکمیلی عمل پی آر کی (PRK)

 مدت‌زمان انجام عمل: 10 دقیقه برای هر چشم

 نتیجه عمل: 10/10 چشم بدون لنز یا عینک

 مدت‌زمان بهبود: چند روز تا چند هفته

 

عمل لیزیک چشم با پی آر کی PRK چه تفاوت هایی دارد؟

اولین تفاوت عمل لیزیک و پی آر کی (PRK)روش انجام عمل‌هاست. برای عمل لیزیک یک فلپ نازک روی قرنیه با لیزر انجام می‌شود که برای برداشتن بافت زیرین قرنیه استفاده می‌شود و بعد از آن قرنیه با لیزر اکسایمر تغییر شکل داده می‌شود. اما در پی آر کی (PRK)بافت زیرین قرنیه چشم (اپیتلیوم) قبل از تغییر شکل بافت زیرین با لیزر اکسایمر برداشته می‌شود. پس از جراحی اپیتلیوم خود را در سطح قرنیه بازسازی می‌کند.

عمل لیزیک چشم با پی آر کی PRK)) چه تفاوت هایی دارد؟

 

تفاوت عمل پی آر کی PRK با لازک چیست ؟

تفاوت عمل پی آر کی (PRK) با عمل لازک در شیوه انجام عمل است. بدین صورت که در عمل لازک به‌جای برداشتن لایه اپیتلیوم خارجی قرنیه ، لایه اپیتلیوم با وسیله‌ای به نام ترفاین برداشته شده و در طول عمل از آن محافظت می شود و پس از پایان عمل این لایه روی سطح چشم قرار می گیرد.

برای استعلام قیمت و رزرو وقت همین الان تماس بگیرید

تماس فوری با کارشناسان کلینیک دیدآوران سلامت

مطالبی که بهتر است بخوانید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت 50% تخفیف بی قید و شرط فرم زیر را تکمیل نمایید.
تمامی عمل‌ها با قیمت 1402 انجام می‌گردد.